Fraternite Valleenne Inc. Established in 1977
  • Fraternite Valleenne
  • OUR PROGRAMS
  • F.V 42 year history |
  • Get Involved | Donate

La Vallee de Jacmel:

Seated at  800 meters (2625 ft) above sea level, La Vallee de Jacmel is located in the southeast of Haiti, about 56 miles from Port-au-Prince, the capital,  about 11 miles from Jacmel , about 12 miles from Bainet.   One main road crosses the town from Jacmel to Blockkauss.


 La Vallee is well known for its delightful climate and the natural beauty of the environment. There are a lot of interesting sites to visit. the city center, Ridore, Bassin Blue, Bassin Bambou,  Letang,  Les grottes de sejourne, and of course the warm and spectacular beaches  near Jacmel,  and Marigot.  There are currently two hotels to accommodate your stay. The town is very safe and the people are very personable.
  We encourage everyone who has never visited La Vallee, or who has not been there in recent years to visit this exquisite town. You’ll be glad you did.  Bring a sweater and extra clothes! Once you are there you'll want to stay longer than you’ve planned
Picture

    
 From Jacmel to La Vallee it’s a  45 minute ride.  The town has a plethora of newly built modern houses, and many small traditional dwellings that were disproportionally damaged by the earthquake of January 2010. 

Prior to 1791, La Vallee was an agricultural mecca, which attracted many French and newly freed slaves (affranchis).  They were also drawn by its delightful climate and the natural beauty of the environment.  Many neighborhoods in La Vallee kept the names of their big plantation owners such as: Bouchereau, Lauture, Lacour, Labadie, Bellande, De Lisle, Boursiquot, Lamothe, Dade, Douge, Ridore. Many more settlers landed in La Vallee during the revolution (1791 – 1804) and the repression against the French slave owners (1804 – 1806). Additional neighborhoods that kept the name of their former big land owners are:  Dure, Payen, Turnier, Laroche, ("La Vallee Joyau du Sud Est" Ing Francois Laroche)

The saint patron of the town is St. John the Baptist celebrated on June 24th. The festival of St. Rose of Lima,(Ternier, jean-Rabel) is  celebrated around August 23rd . These two big events bring an influx of people to La Vallee during the summer, and is the most interesting time to visit.


{{{{{{{{{{{{{{{{}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}

Position Géographique.
            La Vallée est une communauté communale située dans la partie Sud’Est d’Haiti, a 90km de la capitale Port-au-Prince et de 18km de la ville côtière de Jacmel. Selon les statistiques du gouvernement on estime que La Vallée a une population de 41,000 habitants et un taux de literacy d’environ de 85%.

Administration.
        Le district administratif de la Vallée est Ridoré, situé sur une hauteur d’environ 2,625 pieds (800 m) au-dessus du niveau de la mer. A Ridoré se trouvent le tribunal et le commissariat de police. Le plateau de Ridoré offre une vue incroyable sur les localités environnantes, y compris une multitude de pics et de vallées, la mer des Caraïbes et sous le ciel bleu d’Haiti on peut même voir l’île de la Gonâve.

Ressources Economiques.
        L’occupation principale et la source de revenu pour les valléens proviennent de l’agriculture. La Vallée est une communauté agraire qui produit des aliments populaires, comme l’igname, le millet, l’haricot, le mais, la patate, le manioc, la banane, l’orange, le chadèque et la tangerine. Les valléens font aussi l’élevage du bétail domestique, tel que les poules, les chèvres, les porcs et les bœufs. 

 Educations.
        Il y a deux anciens établissements scolaires catholique à Ridoré: l’école Léonce Mégie, dirigée par les Frères de l’instruction Chrétienne et l’école Saint Paul des Filles de Marie qui fournissent l’éducation de la classe élémentaire aux niveaux secondaires. Une autre école, le Lycée Philippe Jules d’une capacité d’environ 750  élèves et les enseignants sont aux nombres de 50. Il faut mentionner l’Université Polyvalente à Ridore, une bibliothèque publique pour favoriser l’éducation qui est la base de connaissances. Il y a aussi deux autres écoles secondaires. L’une à Ternier et l’autre à Muzac, qui sont deux localités de la Vallée. Plus de cinquante huit écoles sont répandues dans tous les localités de la Vallée et les nombres des élèves sont de douze mille. 

 Lieux de prières.
        Je dois mentionner d’autres endroits : l’Eglise Saint Jean-Baptiste qui commémorait sa centième anniversaire en 2010 , plusieurs d’autres églises sont accessibles aux Valléens : l’église du Sacré Coeur (Muzac), l’église Saint Pie X (Dure), l’église Sainte Rose (Point-du-Jour) l’église Sainte Claire (àTuff) et la chapelle de Morne- à-Bruler.

SANTE
L’Hôpital SAINT JOSEPH de la Vallée de Jacmel offre des soins de premières nécessités aux valléens et des localités environnantes, aussi se trouve deux dispensaires et une clinique.

Commerces.
         La Banque de la Communauté Fonkose, la Caisse d’Epargne, la morgue, une superette pour acheter des produits de base quotidienne, le marché public, plusieurs petite groceries and restaurants Ternier est là où se trouve la plus moderne boulangerie du pays dotée de machineries très complexes pour faire du pain et de la pâtisserie comme les pâtés, comparettres et bonbons aux besoins des Valléens et des habitants des localités avoisinantes. 

Lieux de loisirs.
         Pour ceux qui cherchent un endroit pour rester à la Vallée, il y deux hôtels : l’hôtel Prague et l’Auberge du Mont Saint Jean. La luxueuse Auberge du Mont Saint Jean a un restaurant, une piscine et une discothèque pour satisfaire ses clients ainsi que pour animer des ambiances pour les touristes locaux et ceux qui viennent de la diaspora. Pour ceux visitant la Vallée, il y a plusieurs attractions comme la Chute de l’Etang, la grotte de Séjourné, le Bassin Bleu et le site du Fort Blockauss. 

 Remerciements.
         Enfin, un merci à vous tous qui ont contribué au développement de la Vallée. Avec votre soutien la Vallée continuera à faire des progrès considérables pour améliorer notre collectivité. Votre générosité et votre loyauté envers cette cause importante ont entrainé des progrès notables. 
La mission de F.V. est d’améliorer les conditions de vie et de faciliter le développement socio-économique des Valléens pour aider nos concitoyens haitiens à atteindre une meilleure qualité de vie.

 Panama'm Tombe (a you tube video)

   (((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
  
                                                LA VALLEE NE PERIRA PAS
  
(Par Jerome Dominique et Jean-Jacques Boursiquot, 
La Vallee, le 24 juin 2010).

C'est pour renforcer notre identite de Valleens tout en manifestant notre reconnaissance au Pere Leon Bonneau que nous avons entrepris l'inauguration du buste du Pere Bonneau le 23 juin 2010. Il est vrai que La Vallee existait bien avant le Pere Bonneau, mais La Vallée ne serait jamais ce qu'elle est maintenant, ni nous ne serions jamais ce que nous sommes maintenant si la présence et l'action de ce personnage exceptionnel n'avaient imprimé cette orientation décisive à notre localité.  

Lors de l'inauguration de la nouvelle école des Frères le 7 novembre 1926, le P. Paul, administrateur de la paroisse prononça un discours où il fit état des réalisations du P. Bonneau : «Tout ce que vous voyez à La Vallée, dit-il, est l'œuvre d'un seul homme, d'un prêtre, le R.P. Léon Bonneau... Arrivé en Haïti en 1901, il se trouve à La Valée depuis 1910.. Il a d'abord construit le presbytère, puis il a fait l'église et enfin l'école. Il construit également les chapelles de Morne-à-Brûler et de La Montagne à l'ombre desquelles il s'empresse d'installer des écoles rurales presbytérales de garçons et de filles. Et ces écoles sont parmi les meilleures écoles que je connaisse... Soucieux du bien-être matériel de ses paroissiens comme de leurs besoins spirituels,  il obtient du Service National d'Hygiène un dispensaire dont il dirige lui-même les travaux. Dans ses moments perdus, il enseigne la culture de la pomme de terre à ses voisins, à ses amis, et cette culture, en se répandant sera pour de nombreuses familles une nouvelle source d'aisance sinon de richesse».

Le P. Bonneau nous apparaît ainsi être un homme passionné, complètement voué à la cause du développement de La Vallée. Compte tenu des circonstances difficiles dans lesquelles il a travaillé, on peut dire qu'il a vraiment opéré le sauvetage de La Vallée pour nous permettre d'aspirer à une vie ouverte sur l'avenir. Car personne ne pourrait accomplir pareil exploit en 1910 s'il n'était pourvu d'une grandeur de cœur et détermination absolument faramineuses. Le P. Bonneau est un visionnaire et un broyeur d'obstacles : rien ne lui faisait peur. Une fois convaincu de la justesse d'un objectif, il ne néglige aucun moyen pour l'atteindre.

Soit le presbytère à construire. Dès son arrivée à La Vallée, le 20 novembre 1910, le P. Bonneau comprit que la construction d'un presbytère s'imposait. Il fit tout de suite appel à la générosité de ses amis de Port-au-Prince, de Gonaïves, de Jacmel, de Saint-Marc, de Bainet et de  France. Quant aux paroissiens ils devront intervenir de leurs bras. Tous les mercredis, ils viendront à la corvée dirigée par le P. Bonneau lui-même. On réunit des roches, du sable. On confectionne des fours à chaux. On abattra des arbres, on les sciera et on les transportera à pied d'œuvre. Une fois les matériaux réunis, les ouvriers maçons et charpentiers viendront. Le Bon Dieu donnera de quoi les payer.

Beaucoup d'hommes répondront à l'appel du P. Bonneau. Un comité fut organisé : 16 membres furent choisis parmi  les hommes les plus influents de la région. Monsieur Granville Laroche, père de 10 enfants fut élu président du conseil. On décide de choisir 500 membres honoraires fondateurs de la paroisse à qui il sera demandé à chacun une offrande. Les 16 membres actifs s'engagent à venir au travail tous les mercredis en compagnie de plusieurs parents et amis. Tous les mercredis, le P. Bonneau avait à pied d'œuvre, 25, 50, 100, 200 paroissiens venus d'habitations souvent très éloignées. Il fallait transporter à dos d'hommes, des madriers et des poteaux qui avaient été travaillés à environ une dizaine de kilomètres de La Vallée.

La construction du presbytère commença le 27 avril 1911. De Bainet, le P. Bonneau fit venir des maçons et des manœuvres. Les femmes de La Vallée avaient la tâche d'apporter l'eau nécessaire aux travaux.

Quand les fonds étaient épuisés, le P. Bonneau congédia les ouvriers et s'en remit à Sainte-Anne qui l'a toujours protégé et soutenu. Elle lui inspira donc l'idée de se rendre aux Gonaïves où il avait été vicaire. Il partit plein d'espoir et ne revint pas les mains vides. Les travaux sont repris. Pendant toute la durée des travaux, le dévouement de la population ne s'est jamais démenti. A diverses reprises, il fallait que les hommes de La Vallée aillent à Jacmel chercher, pour les transporter sur leurs dos, les planches et les tôles nécessaires pour la bâtisse. Leur dévouement ne connaissait ni obstacles, ni distances. Ainsi le 9 février 1912, tout était près pour recevoir Mgr. Conan, Archevêque de Port-au-Prince, venu bénir le presbytère.

En février 1917, la décision est prise de bâtir, cette fois, l'église St.-Jean Baptiste. Le P. Bonneau dit aux paroissiens : je compte sur vous : j'en ai d'ailleurs le droit, car c'est pour vous, pour vos enfants et petits-enfants que vous travaillerez. Le mercredi suivant, le P. Bonneau avait au travail plus de 200 volontaires. Mais le débarquement des Marines Américains de juillet 1915 s'étant donné pour tâche d'organiser à Trouin des camps de travailleurs destinés aux travaux forcés de la construction des routes de la région, les travaux du P. Bonneau ont  dû connaître un ralentissement notoire du fait de la participation obligatoire des travailleurs valléens. Le P. Bonneau a cru  d'ailleurs devoir intervenir plus d'une fois auprès du Capitaine Général américain pour lui suggérer des stratégies favorables à la population de La Vallée.

Ce n'est qu'au début de 1919 que les travaux de l'église ont repris. La bourse des paroissiens, la ville de Jacmel et le marché de La Vallée créé par le P. Bonneau sont mis à contribution pour l'avancement des travaux. Finalement au début de 1921, le P. Bonneau a pu célébrer l'Office dans sa nouvelle église. Et le 22 décembre 1922, Mgr. Conan était là pour procéder à la bénédiction de l'église St.-Jean Baptiste.

Si l'on en croit le Nouvelliste du 29 décembre 1922 : «Être à La Vallée c'est se trouver à l'aise au milieu d'une population éclairée dont  la majeure partie sait lire et écrire et où le sexe féminin se distingue tant par sa beauté que par son éducation... Là, il fait toujours bon : l'air est saturé de douces émanations. Grâce au P. Bonneau, La Vallée possède la plus belle église de la contrée..».

Le 22 décembre 1922, après la bénédiction de l'église, un échange de vues eut lieu entre Mgr. Conan, le Frère Archange et le P. Bonneau concernant le projet de l'école des Frères de l'Instruction Chrétienne. Et, après maintes péripéties, le 7 novembre 1926, l'école des Frères est inaugurée et bénite par le P. Paul en présence du Ministre de l'Instruction Publique.

 Voilà donc une petite tranche de l'histoire de La Vallée sous la gouverne du P. Bonneau. Il est impossible à un Valléen de ne pas ressentir de la fierté et du goût pour  l'action en évoquant la figure héroïque de ce remarquable  pionnier qui a su pour ainsi dire recréer La Vallée en la lançant sur la voie d'un avenir plein de promesses. Car, en définitive, nous pouvons dire que le P. Bonneau n'a posé que la première pierre dans la construction de La Vallée et qu'il revient à nous autres maintenant d'en prendre la relève.

A ce titre, nous ne pouvons que solliciter le dynamisme de CODEVA qui a d'ailleurs déjà donné des exemples tangibles de sa hardiesse dans le travail du développement de La Vallée. Nous voudrions seulement encourager CODEVA à continuer la bataille en renouvelant sa structure organisationnelle, histoire de retrouver l'élan des débuts en vue d'engagements ponctuels adaptés aux nouvelles conditions de La Vallée.

  «Un homme sans mémoire est un homme mort, et un peuple sans mémoire n'a pas d'avenir»                                                           (Ferdinand Foche, Maréchal français).

        ((((((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))))))))))

LA VALLEE DE JACMEL


COIN SECRET DES CENTENAIRES

Tu as vu naitre et grandir des nobles et des forts

Heberge ceux reclamant ton confort

Ta verdure,tes fleurs, ta beaute, sont tres recherchees

Et l'air frais de tes matnees ensoleillees.

La brise de tes soirees caresse

Les joues souriantes qui, parfois, cachent le secret d'une tristesse.

Tu est la seule, La Vallee

Generatrice de ce defile

D'annee en annee des anniversaires

De nos grands aines, parents, bienfaiteurs, des nonagenaires, de nos centenaires

Hommes et femmes, pilliers d'acier

Qui ont faconne des pionniers

Des generations douees et determinees

Avec des possibilites intellectuelles innees

A la recherche d'avantures

Toujours soucieux d'excellence, d'un brilliant futur.

De vous nos heros, parents, educateurs, infiniment

Nous tenons notre fierte, cette fierte lavalleenne, indefiniment.

Dr. Joseph J. Nicolas

Muttontown NY 4/10/2009

  La Vallee' de Jacmel  - A brief history

La Vallee is located in the Southeast of Haiti, about 56 miles (90 km) from Port-au-Prince, the capital, and about 11 miles (18 km) from the City of Jacmel. It's a town of about 41,000 people, with a literacy rate of about 85 percent.  La Vallee has more ordained priest and nuns per capita than any other city in Haiti.

The two most important sources of revenues for the locals are agricultural products and animal farming (mostly chickens, goats, pigs and cows). The administrative district is Ridore, which is sited at about 2625 ft. (800 meters) above sea level. From Ridore, there is a breathtaking view of the mountains near Jacmel, a multitude of pics and valleys, the bay of Bainet, and the Caribbean Sea. There also one will find the tribunal, the commissariat of police, the religious schools St. Paul and Leonce Megie,  the Lycée Philippe Jules, Polyvalente University, the public library, the historical and majestic church of St. John the Baptiste,  St. Joseph Hospital, the luxurious Auberge du Mt. Saint Jean,  the Prag Hotel, the Community Bank (caisse populaire) and the Morgue.  

In addition to Ridore, La Vallee has three others sections: Muzac, Ternier, and Morne-a-Brulé. Muzac is well known for his tangerine production and other delicious fruits. Ternier is where one of the most modern bakeries in the country is located. The quality of their bread and "patés" is second to none. The neighborhood of "Nan Roman" near Ternier is home to the most modern and beautiful constructions in La Vallee, and also to the "grotte" (cave) of the Virgin Mary. 

La Vallee's renaissance started in November 1910 with the nomination of Reverend Father Leon Bonnaud as its first priest resident. Until then, there were small schools gathered throughout different localities and a small chapel for the mostly catholic worshipers. Father Bonnaud, witnesses said, was very impressed with the beauty of the town, the charm and the hospitality of the people. Father Leon Bonnaud's nomination to La Vallee was supposed to be just an experiment; and it turned out to be a very successful and historical one. He was not only a priest, but also a doctor, a judge, a tax collector and the advocate for the people of La Vallee. (For more information, read "L'aspostolat en Haiti", by Father Leon  Bonnaud).

 His first order of business was to find a location to build a rectory, then a church that also would be used as the parish's center. Finding an ideal location was a very difficult task, because some locals were reluctant to sell or give up their land. His preferences to build the parish were respectively the neighborhood of  "Dure",  then  "Tete Cloche" (au Tuff) , and " Ternier".  However, Ridore was chosen last, thanks to a land donation from Mr. Anovil Payen.

To finance his projects, Father Bonnaud relied on his friends' generosity all over Haiti and  in France. He also built on open air market  « marche de ridore »  to collect contributions from the merchants. The Valleens parishioners, both male and female, provided most of the labor for free. Because there were no roads back then, they relied on horses, mules, donkeys, and people to carry the construction materials from as far away as Jacmel to La Vallee.  These are the circumstances under which the rectory was completed in 1912. The church construction was slowed down with the American occupation of 1915 - 1934, but after many difficulties, it was completed in 1922.

Once the church was built, Father Bonnaud went to work in education. With the help of the parishioners, the support of Mr.  Leonce Megie of Jacmel and the backing of President Luis Borno, the first school opened its door in October 1926 with 218 students. Brother Jerome-Emilien Guillet was its first director,  Professor Granville and Arthur Laroche were the first valleens professors.  Before his departure from La Vallee in 1926, Father Bonneaud already had planned the construction of the girls' school, which was later completed in 1931. He was 80 years old in 1960, when he came back to La Vallee for a visit.          He was very pleased to see all the progress made because of the seeds he planted. Valleens then and now are very grateful, and will always remember Father Bonnaud.  

             As the population grows, other schools approved by the department of education were established. The work of Pere Bonnaud continued with the establishment of CODEVA (coude a coude pour le development of La Vallee) in 1975 -1976. This organization was established under the Duvalier regime when public meetings were prohibited. Thanks to the leadership of Sister Josepha, the strategies of Sister Bruno, the encouragement of Brother Louis, the passion of Philippe Jules, the dedication of Mr. Aubies and Leon Franck, the backing of all the teachers and students, CODEVA was very successful in moving La Vallee forward. Its main achievements include:

a-      Repair of the 11-mile road connection from La Vallee to Jacmel

b-      Drinking water adduction-

c-      Construction of the hospital St. Joseph

d-      Construction of the Lycée Phillipe Jule, and many other schools

As of 2010, there are a total of 59 schools in La Vallee:

               MUSAC (20);  Ternier  (17);  Ridoré (8);  Tuff - Duré (7); Morne-à-Brûler - Baudin (7)

     Most of the schools and churches built in La Vallee in the last 100 years,  were constructed on donated land. Below are the names of some of the people whose unusual generosity continues to inspire us all:

Mr.  Anovil Payen : donated the land for Saint Jean-Baptiste church and the 
                           girls school (St. Paul) run by  the daughters of Marie 

Mr Fils-aime Payen
: donated the land for the Marche de Ridore

Mrs. Franck & her sons Léon et Aubiès Franck : donated the land to build School of St. Joseph de Duré

George Bouguillon : land for  School "Ste Rose" of Dade;

Sameson Lauture : land for preschool of  Musac

Darius Payen: land for  preschool of  Tuff ;

Augustin family:  preschool of Lavial

Terforte Boursiquot: Annex for the School of the Brother (currently  Polyvalente University)

Mr Benin Duré et Salomon Lamothe :  Chapel St Pie X  of Duré. 

Nathan Lauture : chapel St Claire of Tuff;

Milon Dade: Chapel of the Sacred Heart of Musac

Mrs. Appolinaire Louissaint and Mrs. Paul Joseph: Chapel of St. Rose (Ternier)

The progress La Vallee made during the past 100 years is the result of good cooperation among her sons and daughters wherever they are. Unfortunately, just like the rest of the country, La Vallee suffers from the absence of an effective local or central government, widespread unemployment, extensive deforestation, substantial land erosion, and a lack of modern infrastructure. That's why concerned Valleens everywhere are doing their best to organize to help meet these challenges.

                           %%%%%%%%%%%%%%%%%%%

La Vallee's Parish Centennial Celebrations

 The 2010 festivities, by Joe Lauture

La Vallee's Parish centennial celebrations will be forever remembered by all those who were lucky enough to attend. The Valleen community as a whole was united behind their Pastor, Father Guy Domond for the success of this once in a lifetime event.

 It started on December 26, 2009 with a colorful church wedding ceremony for one hundred couples, followed by a reception for their families and friends. This event was planned and carried out by the parishioners themselves under the leadership of their Pastor. 

The celebration was shortly interrupted by the devastating earthquake of January 12, 2010. La Vallee was seriously affected by the 7.3 magnitude earthquake. There were about 266 dead Valleens, 256 of these fatalities came from Port-au-Prince & Jacmel. There were 710 houses destroyed, 2745 were damaged/cracked.  For a detail report visit La Vallee's web site:
http://www.lavallee.fr.gd/.

The celebration continues in May 2010 in Musac, with an agricultural exhibition of tangerines and other fruits.   A contest was held which ended with the coronation of the Queen and King of tangerine. This event was meant to draw attention to Muzac's agricultural capacity for tangerine and other fruits.

On June 23rd, the grand kickoff celebration started at the Sacred Heart church of Muzac. First there were a religious ceremony, followed by a spectacular parade of dozens of motorcycles and vehicles. The parade left Musac horn blaring and young people singing with Ternier as the final destination. There for the first time, the Valleen official song was heard and the flag risen.

Later in the afternoon, the parade retakes the road heading toward Ridore, the town center where already an important crowd had gathered. A mass presided by bishop Chibly Langlois was celebrated at St John the Baptiste church which was filled to capacity.  Following the mass, a symbolic ceremony took place in front of the church for the passing of the torch of progress from the older to the younger generations. The attending crowd then lighted their candles to the flame of the symbolic torch. Singing and in high spirit the attendees walked toward the little square where the veiled statue of Reverend father Leon Bonnaud, founder of the parish, is erected. The ribbon was cut by Bishop Langlois to the loud applause of the crowd. At that moment the sky lighted up with a surprising firework display. The crowd shouted "VIVE LA VALLEE!" at the display of each firework. The spectators sang for a while before heading back to the church for a joyful and spirited concert performed by the fifty members of the Centennial Choir made of young people from all corners of the parish.

The Celebration continued on June 24th; a big anniversary mass was held as usual in the morning, followed by a reception offered at the Hotel (Auberge du Mont Saint Jean), for about one hundred guess.  Among them, there were local and foreign tourists, local and out of town politicians including presidential candidates, businessman and journalists.

 The festivities were marked by many religious as well as cultural activities. La Vallee was visited by:  the band Tropicana on June 26, the comedian Jessifra, the singer and sociologist Stéphanie Séjour (Tifane), and many others. It was a summer to remember.

 The festivities ended on the first Sunday of August. From this day henceforth, every year, the first Sunday of the month of August is declared La Vallee's Memorial Day.  Valleens from all corners of the world are invited for a rendezvous and a reconnection with their birth place. May this wish become a reality for the next hundred years!

This centennial celebration of La Vallee's Parish was undeniably a memorable event. This is due to the spirit of union and cooperation of the Valleens themselves under the leadership of father Guy Domond.

 PO BOX 275 | CAMBRIA HGTS  | NY | 11411 | E-MAIL: INFO@FRATERNITEVALLEENNE.ORG | PRESIDENT: MARIE C.  LABBE | Secretary: Jude Augustin